Gezondheid en eetgewoontes

Er zijn inmiddels een heleboel blogs te vinden op internet. Hierin valt mij op dat heel veel schrijfsters veel bezig zijn met gezond eten, superfoods, onbewerkt eten en koken uit pakjes en zakjes. Op zich is hier natuurlijk niets mis mee. Ik vind dit voor mij persoonlijk teveel moeite. Ik ben zelf helaas niet de slankste en moet goed letten op wat ik eet. Ik ben helaas ook een zoetekauw en ik hou veel van snaaien en lekkere dingen. Ik heb hier echter mijn eigen balans in gevonden die goed lijkt te werken. Waar ik voorheen altijd alleen maar aankwam en weinig sportte, heb ik ongeveer een jaar geleden de knop gevonden.

Body Combat

Ik heb 2 groepslessen heb gevonden waar ik graag heen ga en die ik leuk vind. Hierdoor sport ik nu 4 uur in de week en ben ik in het afgelopen jaar ongeveer 5 kilo afgevallen. Dat is niet heel veel, maar het sporten heeft er ook voor gezorgd dat ik een stuk strakker in mijn vel zit en nu maat 38/M aan kan. Mijn broekmaat is wel iets groter, meestal 40-42/L. Mijn BMI zit nog niet iets boven het gewenste getal (25,2) maar aangezien mijn kledingmaat nu goed is hecht ik hier iets minder waarde aan.

Een bijkomend voordeel; het sporten zorgt er ook voor dat ik in het weekend lekker wat kan snaaien. Als ik door de weeks ‘gewoon normaal’ eet, kan ik in het weekend iets losser omgaan met eten. Ik kom nog steeds niet aan, ik val in 1 maand ongeveer 0,5 af. Niet veel, maar zolang het naar beneden gaat ben ik blij!

Afvallen

Dan over eten. Ik eet zoals ik vroeger ben opgevoed. Als ontbijt eet ik vaak een boterham (lichtbruin) met hagelslag, tussen ontbijt en lunch in eet ik fruit en vaak al een boterham met pasta of pindakaas. In de lunch eet ik 2 boterhammen met vleeswaren (of af en toe een keer iets van eiersalade) en tussendoor eet ik een sultana o.i.d. Als avondeten heb ik meestal macaroni, nasi, aardappels/vlees/groente of een ovenschotel. Gemaakt uit pakjes en zakjes, ik heb een stuk of 3 gerechten die ik zonder pakjes maak. Ik weet dat er veel zout en andere toegevoegde stoffen in pakjes en zakjes zitten, maar ik ben niet zo’n keukenprinses om dat allemaal zelf te maken helaas. Af en toe vind ik het leuk om uitgebreid te koken (met kerst of een keer op een loze zondag) en dan doe ik het allemaal zelf volgens een recept. Bakken doe ik wel graag maar ook dat doe ik niet vaak. Als ik iets bak moet ik het zelf opeten, aangezien mijn vriend helemaal geen zoetekauw is. En snoepen doe ik graag, maar om nou een hele taart op te eten…

Zover mijn sport- en eetgewoontes. Hoe zijn jullie gewoontes hierin?

Plaats een reactie